tisdag 16 september 2008

Rinnande ögon

När jag var yngre hade vi ett uttryck för infektion i ögonen: Vi såg ut som två pisshål i snön. Just så är det nu. En del beror på salvan Noviform, som verkligen är pissgul.
Rinnande ögon, torra ögon, irriterade ögon har jag fått mer än en natt under skrivandet av Frostnupen. Nu är det en infektion som slagit till. Förmodligen fick jag ärva den av Clara (snart tre år).
Därför vilade jag från skrivandet och lät öronen vara i bruk i stället. I mörker, med slutna ögon och lurarna på lät jag Elmore James krypa under huden på mig. It hurts me too, There´s something inside, Madison blues shoes...
Helt otrolig röst, ännu vassare timing, frasering och till det ett läckert, litet burkigt ljud från 40- och 50-talsinspelningarna.
Det är inte bara av ondo med en skrivpaus.
Tänk om jag kunde skriva som han hanterade bluesen. "Ludde" Uggla gör just nu en affisch i A3 till mig. Den ska stå vid det bord där jag ska försöka sälja Frostnupen på Bok- och biblioteksmässan i Göteborg tillsammans med Books-on-demand.
http://www.books-on-demand.com/
http://booksondemand.e-butik.se/

Inga kommentarer: