fredag 22 maj 2009

Frånvarande - men inte särskilt lat

Härliga mejl, ett riktigt gammaldags brevkort och en bokpromenad har jag ägnat mig åt, liksom vårpysslet med båten.
Nu är det mesta fixat och jag kan återgå till ordningen. Närmast är det att gå båtvakt en natt till, sen är det gjort för säsongen.
Ibland är det trögt med skrivandet. Ett kapitel till den kommande boken ägnade jag nästan en månad åt, med omskrivning efter omskrivning, nya formuleringar, sökande efter en dialog som flyter bra.
Brevkortet måste jag berätta om: En dam, runt 85 år, hade läst Frostnupen och blev så glad, eftersom hon vuxit upp i den lilla byn Flängan, där Lia arbetar, och som hon skrev, "återupplevde hela sin ungdom". Alltså tyckte hon att jag träffat rätt.
Bokpromenaden gjorde jag tillsammsn med en bokcirkel som hållit ihop i 20 år och med oss vandrade Dala-Demokratens reporter, tillika min gamla arbetskamrat, Kristina Vahlberg, som gjorde en bra text av kombinationen läsecirkel och bok just i Hinsebo och Flängan.
Se DD:s artiekl på länken här. Gå in under Kultur:
www.dalademokraten.se

Inga kommentarer: