torsdag 23 oktober 2008

Gå framåt - gå i cirkel

En och annan av oss mer mogna minns den devisen, som studieförbunden använde för ett antal decennier sedan.
I Norberg använder nu PRO Frostnupen i en läsecirkel och det lilla boklager jag lämnat hos mamma tog snabbt slut. Hoppas de tycker att de går framåt. Alltså lever boken sitt eget liv och ibland får den lite påknuff av små enkla saker.
En klasskompis från Norbergsby folkskola kom till min release på Elsa Andersons konditori. Hon köpte ett ex. Hon läste och tyckte inte sämre om Lia än att hon köpte ett ex till sin svåger. Han i sin tur ville köpa en bok till en mångårig vän. Då hade kommissionären Konsum i Norberg slut på sitt lilla lager.
Därför ringde han mig. Så kom det sig att jag för första gån gen på 40 år pratade med den mannen.
De här kontakterna är hur sköna som helst. Likadant har det varit vid de tillfällen jag suttit på bibliotek och pratat. Kontakter, kommentarer, frågor, synpunkter.
Att vi går mot bokfattigare tider är en sorglighet tycker jag. Yngre släpper bokläsandet mer och mer - färre och färre läsare kommer till.
Och det sker parallellt med att fler och fler äldre börjar kunna datorer.

Inga kommentarer: