lördag 4 oktober 2008

Torrläggningen är gjord

Lördag 4 oktober - torrläggningens dag för Lina vår anspråkslösa snipa (> 6 knop) är över. Nu ligger hon på land för resten av -08. Nu är det nästan enbart skrivkammarens hägn som skapar miljöer, tankar och händelser kring mina kommande romanfigurer.
Jag håller på med nästa, även om Frostnupen nu börjar leva ett eget liv, på allvar, genom biblioteken, läsarkommentarer och att en och annan börjat se bloggen.
Jag är lite nyfiken på vem Maja är, men ska inte vara framfusig.
Maja är den hon är.
Nästa manus, utspelar sig också i Norberg, men rör helt andra tankar, känslor, händelser. Där, i Norberg, finns och fanns också a bright side of life.
Jag vet ju, eftersom de 20 första åren av mitt liv var just Norberg. Men den platsen är så fråvarande på den litterära kartan - med några lysande undantag - att Norberg och dess delar är värda mer uppmärksamhet.
Lina står på sina tyresöbockar och väntar på blötläggningen i sen april -09. Då är jag förhoppningsvis långt fram i nästa manus.
Jobbet pågår kvällar, nätter och helger. (Episkt tretal).
Under tiden är det bara att studera Filippa framför vår Lina på Härsö en riktigt god sommardag. Nerkabbat med en sval pilsner, ett dopp och en kvällsgrillning är det en underbar tillvaro.
Nu är det bara att drömma medan jag väntar på novembers oerhörda tristess. Det är årets värsta månad.
Titta gärna på http://www.huddinge.se/ under bibliotek. Snart ska jag prata bok för människor som är läsare eller presumtiva läsare. En helt ny erfarenhet.

Inga kommentarer: