onsdag 25 februari 2009

Inte ett ord i helgen - kanske

Benchmarking är ett ord som föddes när engelska möbelsnickare jämförde sina mått, de märken de hade på arbetsbänken, för att få alla delar exakt lika stora. Så gick det till före standardiseringens tider. Idag har det bytt betydelse helt. Sånt är intressant tycker jag.
Att fundera över: Varifrån kommer ordet petimeter, eller petimäter? Det svaret är också roligt.
Jag ska kolla in en kollegas märken på arbetsbänken i Göteborg. Blir roligt att få nöta gatsten i den stad jag befolkade nunder 22 år faktiskt - det längsta jag bott på en och samma plats.
Rock´n roll blir det också. En av de mer sympatiska rockarna är Jerka, Jerry Williams och en av dem han jobbar ihop med är den mest sympatiske rockaren, Matte Lagerwall, sångare och gitarrist i Boppers.
Fisk eller skaldjur på bra krog hör till, liksom Feskekörka. Därför blir det knappast ett ord skrivet i helgen. Kanske är det bra. Under en period har jag håpllit på med ett kapitel som jag skrivit, skrivit om, formulerat om, bytt enskilda ord, bytt riktning, bytt tillbaks riktningen.
Nånstans i det undermedvetna jobbar skallen i alla fall. Kanske kommer ett eureka när jag på nytt fäller upp locket till datorn.
Möjligen tar jag med mig en liten anteckningsbok. Helt skrivfri är det svårt att vara.
För övrigt fortsätter Frostnupen vara konstant utlånad i Lidköping - nu till 24 mars.
www.lidkoping.se/bibliotek
Helg på er.

Inga kommentarer: